Zo Stressloos Mogelijk Verhuizen – Tips

Vandaag is de dag dat wij onze sleutel krijgen en het verhuizen officieel kan beginnen. Wij zijn al geruime tijd bezig met voorbereiden en zijn van de mening dat een goede voorbereiding het halve werk is. Naast dat dit mijn zesde verhuizing gaat zijn en de vorige heel gladjes is verlopen hebben wij helaas ook vaak genoeg meegemaakt bij vrienden en familie hoe het niet moet. Vandaag deel ik mijn tips in hoe je zo stressloos mogelijk kan verhuizen. Helemaal zonder stress zal het nooit zijn, maar waarom het jezelf moeilijk maken?

Wat gaat er mee en wat moet weg?
Wat gaat er wel en niet mee naar je nieuwe huis? Wat moet er nieuw aangeschaft worden? Ik heb een paar lijstjes die ik altijd bij de hand heb. Een lijst van dingen die nieuw aangeschaft zullen moeten worden en wat dat allemaal moet gaan kosten. Een lijst met spullen die mee gaan, een lijst van spullen die naar de stort gaan, een lijst van spullen die de nieuwe bewoners van ons huis zullen overnemen en een lijst van spullen die ik ga proberen nog te verkopen. De meubels die nieuw besteld moesten worden stonden al ruim op tijd op bestellijsten en wij hebben alleen nog maar op bestellen hoeven klikken.

Wij hebben ons huis vorig jaar al gekocht, dus wij hadden ook ruim de tijd om de lijsten voor elkaar te maken. Toch raad ik het iedereen aan, hoe kort de tijd ook is die je hebt. Het geeft duidelijkheid en rust om precies te weten wat waarheen gaat.

Kasten leeghalen.
Gelukkig ben ik gigantisch gemakkelijk met dingen weggooien (dank je mama!) en ik kan dus ook vrij makkelijk kasten doorlopen en bepalen wat ik wel en niet mee zou willen nemen naar een nieuw huis. De afgelopen tijd zijn wij alle kasten doorgelopen en dat heeft het inpakken een heel stuk makkelijker gemaakt. Alles wat er nog ligt gaat ook daadwerkelijk mee en oude troep haalt het nieuwe huis niet, wat het inruimen er wederom makkelijker en sneller op maakt. Wij zullen niet een stel zijn die na maanden nog steeds dozen op zolder heeft staan die uitgezocht moeten worden. Alleen het noodzakelijke gaat mee. Spul wat je weg doet kan je eerst ook nog proberen te verkopen via marktplaats of Facebook bijvoorbeeld. Bij de vorige verhuizing heb ik van en boel spullen nog wat kunnen krijgen, dat scheelt al snel in de kosten, want verhuizen blijft een duur grapje.

Kosten op een rij.
Door de eerder genoemde lijsten te maken hebben wij een volledig overzicht van de kosten die een verhuizing met zich mee brengt. Wij willen niet voor verrassingen komen te staan en alleen dat al maakt het hele proces er een stuk minder stressvol door.

Verzekeringen en adres wijzigingen.
Welke verzekeringen moeten wij afsluiten of wijzigen? Gaan wij voor een nieuwe energieleverancier of houden wij de oude? Wanneer moeten we bij hen de data wijzigen? Wanneer moeten wij onze huidige huurwoning opzeggen? Niks moet als een verrassing gaan komen. Verrassingen brengen stress en dat is alles wat wij willen vermijden.

Post omleiden.
Wat ik altijd al bij verhuizingen heb gedaan is vanaf een tijdje van tevoren bijhouden waar ik post van krijg. Zo kan ik afstrepen waar ik mijn adres heb gewijzigd. Daarnaast ben ik ook al groot fan van de verhuisservice van PostNL. Post die alsnog naar het oude adres wordt gestuurd, wordt automatisch doorgestuurd. Zo kan ik hiervan alsnog het adres laten wijzigen. (je kan nou eenmaal niet alles onthouden waar je post van krijgt en niet alles komt elke maand). De vorige keer kwam ik er bijvoorbeeld achter dat bij één ik het adres wel had gewijzigd, maar zij het niet doorgevoerd hadden en alles nog naar het oude adres stuurde. Ik vind het handig en nog niet eens zo duur.

Schakel hulp in waar nodig, maar doe het op tijd.
Als je mensen nodig hebt om te helpen voor bij de verhuizing, voor behangen of gewoon om simpel dozen te sjouwen, regel dit dan op tijd. Mensen kunnen dan op tijd aangeven of ze kunnen en de dag vast zetten of aangeven dat ze niet beschikbaar zijn en je dus op zoek moet naar meer hulp. Je weet wie je kunnen helpen en of je daar genoeg aan hebt. Wederom, geen verrassingen. Zelf ook vaak genoeg meegemaakt dat ik op het laatste moment gevraagd werd, niet kon en dan nog scheve gezichten kreeg ook.

Waar alles wat ik hierboven noem op neer komt is dat een goede voorbereiding het halve werk is en dat je niks op het laatste moment moet laten aankomen. Serieus, ik ken mensen die pas meubels gingen uitzoeken toen ze de sleutels kregen en toen ineens schrokken van de levertijden. Totaal geen voorbereiding hadden of eerst alles meezeulen om het in het nieuwe huis pas uit te zoeken (of het een jaar later nog op zolder hebben staan). Ik weiger dat gewoon, maar heb ook al wel mazzel dat het meeste ondertussen al uitgezocht is en dit huis sowieso te klein is om teveel troep in te bewaren.

Ja, een verhuizing is en blijft stressvol, maar waarom zou je het erger maken voor jezelf dan nodig is?

Waar het op neer komt is vooral het vooraf plannen. Niks op het laatste moment aan laten komen. Wat wil je met je tuin doen, welke nieuwe meubels wil je, welke kleur wil je op de muur, moet er iets aan de tuin gebeuren? Wat moet er qua verzekeringen wijzigen of bij komen? Waar moet je je adres wijzigen?

Ik schrijf dit artikel een paar dagen voordat wij de sleutel krijgen van ons eerste koophuis en ik zou liegen als ik niet wat stress voel. Maar wat ik niet doe is er slecht door slapen. Ik kom mijn dagen goed door, streep dingen af op mijn lijstjes, vul ze aan waar nodig en als aller belangrijkste, wij houden overzicht. Normaal gesproken zou ik nu nachtenlang wakker liggen en aan het piekeren zijn. Nu is dat volledig anders en dat gun ik een ieder ander.

Als je zelf nog tips hebt, deel ze vooral!

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *