Verhuizen Tijdens Corona Crisis

Over 6 weken is het zo ver, dan krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. Tenminste, zo lijkt het nu, want de corona maatregelen lopen nog niet tot die datum op het moment dat ik dit schrijf. Volgens onze notaris kan alles met de nodige aanpassingen nog steeds door gaan. We hebben er een jaar op moeten wachten (bewuste keuze), maar nu het zo ineens dichtbij komt, wordt het toch stukje bij beetje meer spannend. Deze week zijn wij al begonnen met het inpakken van bepaalde spullen. Veel kasten had ik al uitgeruimd, zodat ik daar tijdens het inpakken niet meer over na hoef te denken.

Wat ik wil bereiken is dat tegen de tijd dat wij de sleutels hebben we alleen nog maar spul hoeven in te laden. Niet meer spullen uitzoeken of inpakken, nee alles staat klaar om te gaan. De spullen die naar de stort moeten en we nu nog niet kunnen weggooien komen apart te staan van de spullen die mee gaan, wederom om onduidelijkheid te voorkomen.

Deze week hebben wij al het volgende ingepakt:

  • onze boekenkasten vol boeken en comic books
  • kleine prulletjes van mijn bureau
  • het dressoir met spullen die we de komende weken niet nodig hebben
  • de kast onder onze trap met onze crea spullen
  • de spellen verzameling
  • mijn kledingkast, alles wat ik de komende 6 weken niet zal dragen zoals winterkleding

Het voelt fijn om een boel dingen nu al uitgezocht te hebben. Een aantal dingen heb ik op verkoophoeken gezet, zou leuk zijn om er nog een paar euro voor te krijgen, maar de meeste dingen zijn direct de container in gegaan.

Vandaag sprak ik mijn moeder nog en we hadden het er over dat ik heel blij ben dat ik van haar heb meegekregen dat ik makkelijk ben in spullen weggooien. Er zijn maar weinig spullen waar ik sentimentele waarde aan hecht, dat zijn eigenlijk alleen maar mijn fotoboeken en wat kleine prulletjes van vroeger.

Ik heb het vaak zien gebeuren dat mensen op de dag van verhuizen een boel man in huis hebben om te helpen en dat dan alles nog ingepakt moet worden en niks van tevoren is uitgezocht waardoor heel veel dozen tijden lang ongeopend blijven staan en je er steeds meer tegenop kijkt om het uit te zoeken. Wij weten op deze manier zeker dat alles wat mee gaat ook een nieuw plekje gaat krijgen.

Gelukkig hebben we de komende tijd meer vrije dagen en lange weekenden, dus genoeg tijd om nog meer klaar te zetten voor de grote verhuizing naar ons eerste koophuis. Het is nu al raar om de eetkamer (nu ook mijn tijdelijke kantoor) in te lopen en mijn bureau half leeg te zien en 2 grote lege boekenkasten. Ook ligt er amper nog wat in mijn kledingkast, wat ik stiekem helemaal niet erg vind.

Het volgende wat ik wil aanpakken is onze berging (ook wel schuur) en alles wat nu op zolder staat. Gezien we er nooit naar kijken gok ik dat er best wel veel weggegooid kan worden. Onze nieuwe zolder wordt ons kantoor en game room. Wij krijgen (kregen) geregeld vrienden over de vloer voor een spelletjesmiddag en het lijkt ons gaaf daar een eigen ruimte voor in te richten. De zolder is mega dus genoeg ruimte. Er is wel ruimte om spul op te slaan, maar dat wil ik zo weinig mogelijk hebben. Hooguit wat kerstpulletjes, sentimenteel spul en de kleding die niet in het seizoen is. Al het andere is in mijn ogen troep waar je toch niet naar om kijkt, dus waarom meeslepen?

Als ik het zo opschrijf heb ik het idee dat ik behoorlijk rigoureus ben in hoe ik tegen spullen aan kijk. Het moet een functie hebben of sentimenteel zijn, anders heeft het simpelweg geen zin om er aan vast te houden en het ruimte in te laten nemen. Ik weet ook dat er veel mensen zijn die daar anders over denken en dat is prima, maar gelukkig heb ik een man die er zo goed als hetzelfde over denkt. Als hij iets wil houden wat ik onzin vind, dan houden we het. Ik beslis niet over zijn spullen, maar vraag hem wel kritisch te zijn. Dat werkt.

Mijn broer vroeg mij al of het een volksverhuizing ging worden of dat het wel mee zou vallen (let wel, zijn vorige verhuizing heeft 8 man 2 volle dagen gekost om alle spullen naar het nieuwe huis te krijgen) wij zijn van plan dat in maximaal 3 ritjes te doen. Dus ik vind het dan wel onderbouwd om te zeggen dat de spullen die wij meenemen wel mee valt.

Veel van de meubels zullen niet mee gaan, omdat wij van plan zijn nieuwe aan te schaffen. De spullen die wel mee gaan zijn eigenlijk alleen mijn bureau, de eetkamertafel en huidige 2 zits bank die allemaal op zolder komt te staan. Mijn vorige verhuizing, toen we gingen samenwonen, is pas anderhalf jaar geleden. Gelukkig heb ik destijds ruim 3 kwart van mijn spullen al weggegooid, verkocht of weggegeven dus veel van mijn spullen hoeven niet meer uitgezocht te worden. Toch ben ik er nog steeds streng mee, want als ik het de afgelopen 1.5 jaar niet heb aangeraakt is de kans klein dat ik dat in de toekomst wel zal doen, hoppa, weg er mee.

Nu lijkt het er misschien heel erg op dat ik een minimalistisch leven heb, maar dat is totaal niet zo. Ik heb nog steeds best wel veel spullen, ik ben alleen super makkelijk in dingen weggooien die ik niet gebruik of waar ik nooit meer naar om kijk. De hoeveelheid die ik nu weer weg gooi brengt mij wel tot inzichten in de volgende aankopen die ik doe en dat is een hele fijne bijkomstigheid. Als ik nu iets koop denk ik er zeker wel meer over na of ik het echt wel ga gebruiken of dat ik het gewoon wil hebben. Dat is namelijk iets wat ik in het verleden wel gedaan heb, puur iets kopen om het te hebben en er vervolgens niet meer naar om te kijken. Als iets geldverspilling is, dan is dat het wel. Ik had zoveel meer geld op mijn spaarrekening kunnen hebben als ik dit inzicht een jaar of 5 eerder had gehad. Maar beter laat dan ooit denk ik dan maar.

Als je nog verdere tips hebt voor een stressloze verhuizing, hoor ik het heel erg graag.

Be the first to reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *