Body Before Baby

Tegenwoordig word je kapot gegooid met boeken over hoe je zo snel mogelijk, na het krijgen van een baby, weer fit kan zijn. Waar naar mijn mening iedereen een beetje overheen walst is dat als je voor en tijdens je zwangerschap er een fit leef, sport en eetschema op na houdt, wat alleen maar voordelig is voor je herstel na je zwangerschap. Een van mijn doelen dit jaar is dus ook om een zo’n gezond mogelijke versie van mijzelf te worden om in redelijk fitte gezondheid een zwangerschap door te komen.

Ik blijf het maar roepen, ik heb overgewicht en niet zo’n beetje ook. Hier werk ik dan ook hard aan zoals te lezen valt op de rest van mijn blog. Waar ik mij volledig van bewust ben is dat mijn huidige stand van zaken niet geweldig is voor een zwangerschap. Door mijn overgewicht heb ik veel meer kans op kwaaltjes, bekken instabiliteit en veel meer van dat soort dingen. Niet ideaal en daarom wordt het ook aangeraden om, als het kan, zo fit mogelijk een zwangerschap in te gaan.

Natuurlijk heb ik het nog nooit eerder meegemaakt, maar ik heb genoeg vrouwen om mij heen zwanger gezien die last hebben van veel kwaaltjes tijdens en ook na de zwangerschap. Hoeveel blogposts ik over de jaren heen wel niet heb gelezen over een ‘body after baby’, waarin alleen gepraat wordt over de zwangerschapskilo’s weer verliezen. Meestal ook nog door alleen cardio, dus spieren worden nog steeds niet versterkt.

Afijn, laten we het er op houden dat ik er zo mijn mening over heb.

Waar ik het meeste baat bij gaat hebben is een algemeen goede conditie, werken aan mijn cardio dus. Daarnaast zijn sterke bekkenbodem- en buikspieren geen overbodige luxe. De voorste buikspieren mag je trainen tijdens je zwangerschap tot het moment dat deze gaan wijken door de groei van je baarmoeder. De buikspieren aan de zijkant mag je wel blijven trainen. Hoe beter je buikspieren zijn, hoe beter en sneller ze na je zwangerschap weer terug op hun plaats zullen komen en aansterken.

Hetgeen waar ik veel vrouwen over hoor is hoe pijnlijk bekkeninstabiliteit is, een grote focus van mij is dus om deze spieren aan te sterken en ze sterk te houden. Dat betekent dat ik mijn benen en billen moet gaan trainen. Gelukkig deed ik dit al veelal, dus yay! Naar wat ik lees krijgt zo’n 30% van de zwangere vrouwen te maken met bekkenbodem-kwaaltjes en het best pijnlijk en vervelend kan zijn, dus als ik dat kan voorkomen, GRAAG!

Mocht ik zwanger worden dan is ook mijn plan om naar zwangerschapsyoga te gaan, maar stiekem is dat meer om aanstaande moeders te leren kennen dan daadwerkelijk de yoga. Ik gok dat het nog wel een tijdje kan duren voor dit alles aan de orde is, daarom is het voor mij belangrijk om nu een zo goed mogelijke basis van mijzelf neer te zetten en een zo goed mogelijk lichaam te bouwen die zo sterk mogelijk is om (hopelijk) redelijk goed een zwangerschap te doorlopen.

Sporten tijdens je zwangerschap, daar zijn de meningen nog best wel over verdeelt. Gelukkig heeft mijn huidige gym een coach die gespecialiseerd en gediplomeerd is in dit onderwerp, zelf ook 3 kinderen heeft én een sixpack, dus ik gok dat zij mij wel kan helpen als de tijd daar is.

Een cadeautje voor mijzelf en hopelijk ons toekomstige kindje om zo fysiek fit mogelijk te zijn voor het nieuwe avontuur zich aanbiedt. Het is natuurlijk altijd maar hopen of het je gegund is natuurlijk, maar zo niet dan kan zo fit mogelijk zijn ook geen kwaad natuurlijk.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *